Poftele alimentare pot ascunde anumite carențe în organism

Dr. Balint Mancare, Sanatate, Stil de viata Leave a Comment

Fiecare dintre noi experimentăm nevoia de a consuma, la un moment dat, ceva dulce, sau ceva sărat, ori ne este poftă de ciocolată. Poftele apar atât în cazurile în care dorim să consumăm un anumit aliment pe care l-am mai consumat, de al cărui gust ne-am bucurat și cu care ne-am obișnuit, dar apar și atunci când organismul suferă de o deficiență de anumiți nutrienți. Prin urmare, simpla poftă din când în când a ceva dulce sau sărat nu este ceva grav, dar dacă aceste pofte apar mai des pot fi indiciul unei probleme de sănătate.

Există o serie de factori care contribuie la apariția bruscă a unei pofte, iar înțelegerea lor este primul pas pentru a controla apetitul ce apare imprevizibil.

Pofta de sare-organismul uman este conceput pentru a se bucura de sarea care este necesară pentru multe funcții corporale, joacă un rol important în reglarea tensiunii arteriale și a nivelului de lichide. Dar este nevoie de o cantitate mică, care să permită rinichilor să excreteze excesul în urină. Pofta de sare poate fi un simptom al deshidratării, al sindromului premenstrual, poate fi un semn al stresului- prin consumul de sare organismul încercând să facă față stresului, poate fi un semn al unui dezechilibru electrolitic ce poate da durere de cap, greață sau vărsături, oboseală sau pierdere de energie etc. Se recomandă consumul de apă, sucuri naturale, semințe, nuci, consum de verdețuri, legume proaspete, ci nu popcorn sărat, chips-uri etc. Pe termen lung, consumul exagerat de sare se traduce în creștere în greutate și retenție de apă.

Pofta de zahăr-cei care experimentează pofta de zahăr simt o dorință puternică de a mânca ceva dulce și le poate fi dificil să se controleze. Acest lucru duce la un consum excesiv de calorii. Pofta de dulce poate fi semnul unei lipse de crom, care are un rol benefic în reglarea acțiunii insulinei și efectelor sale asupra metabolismului glucidelor, proteinelor și lipidelor. Este un factor important pentru îmbunătățirea activității insulinei. Soluția este să nu se consume cantități mari de dulciuri care duc la îngrășare, ci să se opteze pentru alimente ce pot să refacă rezerva de crom, precum broccoli, struguri, cartofi, usturoi, portocale, busuioc etc.

Pofta de ciocolată-indică o lipsă a magneziului, un mineral ce ajută la reglarea contracției musculare, tensiunii arteriale, metabolismului insulinei, excitabilității cardiace, conducerii neuromusculare. Deficitul de magneziu duce la tulburări neuromusculare, cardiace și nervoase. Fără magneziu nu putem gândi, respira și nici pune în mișcare mușchii. Cantitatea de magneziu din organism poate fi suplimentată prin consumul de ciocolată neagră, semințe de in, de migdale, avocado, banane, migdale, nuci caju, pește gras, fasolea neagră, spanac, cereale integrale, leguminoase, legume frunzoase etc.

Pofta de brânzeturi-indică un deficit de calciu, care este un mineral important pentru sănătatea oaselor, contribuie la reglarea bătăilor inimii, are rol important în coagularea sângelui. Carența de calciu poate conduce la o serie de simptome specifice, precum spasmofilia. Sursele naturale de calciu sunt produsele lactate, dar și busuiocul, menta, pătrunjelul, migdalele, fasolea, broccoli, smochinele, somonul și sardinele.

Pofta de carbohidrați-pofta de a consuma o serie de carbohidrați precum orezul, cartofii, pizza sau paste poate indica lipsa unor acizi grași esențiali pentru organism, precum triptofanul, un aminoacid esențial pentru buna funcționare a creierului. Un nivel scăzut de triptofan poate conduce la apariția anxietății, insomniei, depresiei. Soluția este să fie consumate alimente sănătoase, care să conțină triptofan, precum avocado, kiwi, caise, guava, lactate, carne de curcan, vită, pește, pui, banane, nuci, semințe de dovleac, de floarea soarelui, nuci, legume, tomate etc.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *