Cum să schimbi obiceiurile nesănătoase în noul an?

Dr. Balint Uncategorized Leave a Comment

Cu siguranță ai auzit de multe ori îndemnul și dictonul latin ”Mens sana in corpore sano”, adică ”Minte sănătoasă într-un corp sănătos”. Dar pentru a ne menține în formă avem nevoie de un stil de viață sănătos, care se impune prin schimbarea unor obiceiuri nesănătoase, ce ne pot afecta calitatea vieții.

Dar cum putem schimba obiceiurile nesănătoase cu obiceiurile sănătoase? Pentru început trebuie să înțelegem cum funcționează creierul, care este sistemul cel mai complex din organismul uman. Din acest motiv, 20% din resursele de energie ale corpului merg către creier. Creierul își eficientizează modul în care alocă resursele de energie diverselor procese ce au loc în interiorul său, iar printre aceste procese se află și selectarea, învățarea și deprinderea de noi comportamente, obiceiuri. Însă creierul va alege mereu calea cea mai ușoară și va învăța și reține calea care presupune cel mai mic efort, fără să fie nevoit să mai treacă prin acel efort. Adică dacă ești stresat te duci imediat la dulapul cu dulciuri și le mănânci pentru că vei recompensa așa creierul cu endorfine. Este mai ușor decât să te apuci să faci sport, care și el te ajută să eliberezi endorfine ce-i plac creierului.

În momentul în care se încearcă deprinderea de noi comportamente în creierul nostru se creează noi legături neuronale și cu cât frecvența repetării acelui comportament crește, adică intervine rutina, cu atât noua legătură neuronală va deveni mai puternică.

În principiu, creierul are nevoie de rutină pentru a schimba un comportament nesănătos, iar în drumul lui spre acest deziderat va întâlni multe bariere ce țin de motivație, de voință personală. Când vrem să facem o schimbare trebuie să știm și să fim convinși că acea schimbare reprezintă un comportament sănătos, altfel creierul va alege din nou varianta inițială. Spre exemplu, ne place să mâncăm dulciuri când suntem stresați, știm că nu este bine, suntem determinați să nu mai consumăm nici mult dar nici des și atunci creierul va înregistra acest lucru pe moment. Dacă acest aspect va deveni o rutină creierul îl va înregistra ca pe un comportament nou și astfel vom scăpa de un obicei nesănătos. Dar dacă lipsește motivarea atunci rutina nu se va instala și creierul va prefera să revină la comportamentul inițial, adică să ne transmită că putem mânca dulciuri deși nu este sănătos.

Dar cum putem să schimbăm aceste obiceiuri nesănătoase, care apar ca o reacție la stimulii de mediu: stres, îngrijorare, evitare, pierderi? Haideți să vedem câteva idei pe care să le iei în considerare în noul an pentru a-ți schimba obiceiurile nesănătoase.

Identifică obiceiurile nesănătoase

Devino conștient de obiceiurile nesănătoase, pe care le ignori. Cauți confort în mâncare? Atenuezi stresul prin consumul de dulciuri sau îți rozi unghiile? Fă o listă cu cele pe care dorești să le modifici.

Și nu renunța la jumătatea drumului. Știu, este greu pentru creier să nu facă ceva cu ce este obișnuit și să învețe de la zero un nou comportament. Dar repetând și insistând asupra schimbării creierul tău se va acomoda și va înregistra schimbarea.

Înlocuiește obiceiurile nesănătoase

Doar să îți impui să faci schimbarea și să nu treci la treabă nu este suficient. Gândește-te, ce poți face în loc să mănânci dulciuri atunci când ești stresat? Dacă ai identificat obiceiul sănătos, data viitoare când ești stresat repetă-l. Într-un final creierul va ajunge să dea automat comanda pentru comportamentul sănătos înregistrat. Dacă stresul este factorul declanșator care îi spune creierului să intre în modul automat și ce obicei să aleagă, atunci alege să faci sport atunci când ești stresat. Repetă acest lucru până ce devine un obicei.

Fii perseverent

Dacă ai început să lucrezi la un nou comportament sănătos, spre exemplu să faci jogging, dar în ora în care ți-ai stabilit acest lucru intervine ceva, nu renunța de tot la ora de sport din acea zi. În acest fel îți vei consolida noul obicei, chiar dacă nu reușești să te angajezi 100% că poți respecta orarul stabilit. Fii perseverent. Folosește-te de sistemul de recompensare, endorfinele, pentru a menține aceste obiceiuri pozitive. Alege variantele sănătoase și impune creierului să le memoreze pentru a putea apoi să le aleagă natural.

Fii conștient/ă de direcția în care o iau obiceiurile tale, schimbă-ți modul de a gândi și pune-ți pe primul plan propria sănătate.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *