Cum să renunți la unele obiceiuri nocive

Renunțarea la anumite obiceiuri, indiferemt de cât de nocive ar fi, este dificilă, deoarece în jurul lor ne-am creat un întreg univers. Mulți își doresc să facă sport, să slăbească sănătos, își setează diferite obiective și intenții, dar rezolvarea lor se face doar prin implementarea de obiceiuri sănătoase, care să ducă încet și sigur la atingerea țelurilor.

 

Ne simțim răsplătiți pentru anumite obiceiuri

Desigur, obiceiurile pe care le avem, sunt devenite deja rutină, cum ar fi dușul, condusul până la serviciu, sunt obiceiuri sănătoase  ce ne fac viața mai ușoară. Însă obiceiurile proaste sunt puțin diferite, când încercăm să renunțăm la ele apare o alarmă la nivelul creierului, deoarece nu-i place acest lucru. Sistemul limbic din creier activează răspunsul de ”luptă sau fugi” iar reacția noastră este de a evita această ”amenințare” și să ne întoarcem la vechiul comportament, chiar dacă știm că este un obiceiu ce nu ne face bine.

Adesea, obiceiurile care nu ne fac bine sunt cele care ne fac să ne simțim bine, creierul eliberează dopamină, iar prin evitarea schimbării suntem cumva ”recompensați, deși temporar”, astfel încât continuăm să revenim de fiecare dată la obiceiul prost.

 

Identificarea motivului pentru care dorim schimbarea

Este esențială identificarea motivului pentru care ne dorim schimbarea, trebuie să existe o motivație puternică. Cea mai grea parte este modificarea comportamentului. Dacă slăbiciunea ta este, spre exemplu, consumul unei brioșe de la patiseria din colț, în timp ce mergi la serviciu, atunci una dintre soluții este să îți schimbi traseul sau să alegi să o înlocuiești cu ceva sănătos. Consumă niște nuci sau migdale în loc de bomboane, ori un iaurt în loc de înghețată sunt un bun început. Dacă nu mai vrei să fumezi, nu mai ieși cu colegii la fumat în pauze, nu mai cumpăra țigări, este esențial să nu te mai expui la declanșatorii comportamentului la care vrei să renunți.

Nu trebuie țintită dintr-o dată perfecțiunea, ci încet se poate modifica comportamentul spre ceva mai sănătos. De asemenea, este de evitat mentalitatea ”totul sau nimic”, deoarece duce rapid la epuizare și scade ambiția de a face pași în atingerea obiceiului bun. Spre exemplu, dacă îți dorești să ajungi la culcare în jur de ora 10, dar stai treaz/ă până la miezul nopții soluția este de a începe să ajungi în pat prima dată la 11:45, în noaptea următoare la 11:30, apoi la 11: 15…succesul se construiește cu pași mărunți. Cercetătorii susțin că îndemnurile care ne motivează pentru o schimbare urmează un ciclu, la început sunt mai intense, apoi scad  și de obicei dispar. Distragerea pentru a nu renunța la schimbare este una dintre soluții, ieșim afară să simțim adierea vântului, mirosul din aer, un duș fierbinte sau scufundarea mâinilor ori a feței într-un vas cu apă rece, pentru că ești concentrat/ă atunci pe senzație, nu pe îndemn.

 

Acceptă că succesul nu este un drum drept

Pe măsură ce încercăm să facem schimbări apar, inevitabil, și eșecuri, care fac parte din procesul de durată al schimbării. Noi suntem cei mai mari critici ai noștri, vedem eșecul, dar nu și succesul înregistrat puțin câte puțin. Minimizarea sentimentului de eșec ajută la reducerea stresului, scopul nu este să dispară doar obiceiul vechi, ci să se instaleze o nouă rutină, un nou obicei, care să preia controlul, iar vechiul obicei să nu rămână nici măcar un simplu gând. Schimbarea este un proces constant, ce implică noi modalități de a gândi, de a face, de a fi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *