Cum să practici sport după vârsta de 50 de ani dacă ești pacient cardiac

Sunt binecunoscute beneficiile pe care le are sportul pentru sănătatea organismului, în special pentru sistemul cardiovascular. O bună perioadă de timp s-a știut că persoanele cu probleme cardiace nu pot practica sporturi pentru a nu se agrava afectarea cardiacă, dar, de fapt exercițiile fizice sunt benefice pentru cardiaci, cu condiția respectării a câteva reguli. 

 

Indiferent de vârstă, dar mai ales după 50 de ani, exercițiile fizice trebuie să facă parte din rutină, adaptate efortului pe care îl suportă inima fiecărei persoane cu afectare cardiacă. În acest fel, sportul îi va pune inima în mișcare și o va ajuta să reducă ceilalți factori de risc, precum diabetul sau obezitatea.

 

Sporturi recomandate pacienților cardiaci

Mersul pe jos, alergarea moderată, ciclismul, înotul, yoga sunt sporturi recomandate pacienților cu boli cardiovasculare. Studiile arată că 30 de minute de mers pe jos, de trei ori pe săptămână îmbunătățesc capacitatea de pompare a inimii cu 12%. De asemenea, persoanele active fizic prezintă un risc cu 45% mai scăzut de a face cardiopatie ischemică față de persoanele sedentare. La persoanele active, care practică frecvent o formă de sport riscul de hipertensiune este redus cu 35%.

Sunt studii care indică faptul că aproximativ 50% dintre pacienții cu hipertensiune arterială ușoară care au efectuat exercițiu fizic moderat, precum jogging, 4km/zi, au avut un control al tensiunii arteriale în absența medicației, rezultatele fiind  asemănătoare cu ale pacienților care au urmat un tratament medicamentos. Este recomandat ca pacienții cu valori mari ale tensiunii arteriale să se adreseze medicului cardiolog înaintea începerii programului de exerciții fizice.

 

Încălzire înainte de antrenament

Înainte de începerea ședințelor de antrenament trebuie acordată atenție exercițiilor de încălzire, 10 minute, care permit evaluarea progresivă a ritmului cardiac și pregătesc organismul pentru efort. După antrenament se recomandă 10 minute de exerciții de revenire pentru scăderea progresivă a ritmului cardiac. Nu se recomandă oprirea bruscă de la exerciții. 

 

Evaluarea frecvenței cardiace

Intensitatea exercițiului fizic se va stabili în funcție de frecvența cardiacă. Din cifra 220 se va scădea vârsta, iar acel prag nu trebuie depășit când se face sport. Spre exemplu, o persoană de 50 de ani va trebui să mențină un ritm cardiac de 170 bătăi pe minut (220-50=170).

 

Hidratare corespunzătoare

Înainte de practicarea exercițiului fizic e recomandat să se evite mesele cu aproximativ 2 ore înainte, să se mențină o hidratare corespunzătoare, cu un consum de apă la fiecare 15 minute. Hidratarea asigură un flux sanguin bun, furnizează nutrienții necesari pentru buna funcționare a mușchilor. Totodată, se recomandă evitarea alcoolului și a tutunului.

 

Adaptare la condițiile meteo

Nu în ultimul rând se va ține cont de temperatura exterioară, în caz că se fac exerciții în aer liber. Se va evita activitatea intensă la temperaturi de -5 grade Celsius sau mai mari de 30 de grade Celsius.

 

Când e indicată consultația medicală

În timpul efortului se va ține cont de orice disconfort apărut, iar în caz de semnalare a unor manifestări precum durere toracică, senzație de sufocare, transpirații reci (infarct miocardic) sau slăbiciune musculară brusc instalată, în special pe o parte a corpului, dificultăți de vorbire sau de înțelegere, confuzie, dezechilibru, amețeli, tulburări de coordonare, durere de cap intensă, brusc instalată, de cauză necunoscută (accident vascular cerebral) se va opri activitatea fizică și se va consulta medicul.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *