Cele șase tipuri de foame, de ce apar și ce este de făcut

Ți se întâmplă vreodată să deschizi frigiderul și să vezi ce mai găsești interesant în el, chiar dacă nu demult ai mâncat? Sau ai obiceiul să cauți în toate dulapurile o ciocolată, chips, covrigei, napolitane? Sigur, mănânci pentru că îți este foame, dar problema poate fi mult mai complexă atunci când începi să mănânci inconștient, când nu conștientizezi de ce mănânci.

De câte ori nu ai început o dietă și ai revenit la vechile obiceiuri adăugând și câteva kilograme în plus? Doar puterea voinței funcționează, atâta timp cât îți dorești să consumi alimente cu care te-ai obișnuit șansele sunt mari să nu poți face o schimbare. În plus mai sunt și campaniile publicitare care lovesc profund, declanșează emoțiile și te determină să mănânci și iar să mănânci. Pentru a avea succes cu alimentația este nevoie să te eliberezi de capcane, să decizi conștient ceea ce consumi sau nu. Pentru asta este important să fie disecată una dintre cele mai elementare experiențe umane: foamea.

Deși am fi tentați să spunem că foamea este una și aceeași, ei bine, ea de fapt are mai multe forme.

Foamea nutrițională – este cea mai autentică formă de foame, ce apare atunci când corpul are nevoie de nutrienți. Aceștia sunt necesari pentru organism. Ai nevoie de vitamine, minerale, oligoelemente. Poți apela la alimente cu aproape zero calorii, dar care îți vor ține de foame și îți vor da energie pentru toată ziua. Mixurile de salate, portocalele, merele, conopida sunt surse excelente de nutrienți.

Foamea cauzată de sete – ai putea fi tentat/ă să consumi ceva atunci când îți este sete. Deshidratarea se manifestă deseori prin senzație de foame. Consumă atunci un pahar de apă și așteaptă să vezi dacă după o oră senzația a dispărut sau nu. Dacă nu a dispărut atunci înseamnă că ți-e foame și e cazul să mănânci.

Se spune că atunci când strămoșii noștri nu aveau cu ce transporta apa alegeau să înlocuiască apa cu mâncare atunci când le era sete. În vremurile noastre nu se pune problema lipsei de apă sau a transportului acesteia, de aceea consumă multă apă, minim 2 litri pe zi, pentru a nu fi tentat/ă să consumi mâncare. Evită totuși băuturile carbogazoase și alege sucurile naturale, proaspete, din fructe și legume.

Foamea cauzată de varietate – este o situație în care apare dorința de a consuma produse variate, de a consuma ceva diferit față de ceea ce savurezi zilnic. Poftele reprezintă o caracteristică naturală ce te ajută să-i asiguri organismului o varietate largă de alimente nutritive. Provocarea constă în alegerea de produse sănătoase, fructe și legume, care sunt de folos organismului.

Foamea provocată de glicemia scăzută – deoarece organismele noastre sunt setate să ardă concomitent zahăr și grăsime pentru a produce energie, atunci când consumi doar zahăr există fluctuații mari de energie pe parcursul zilei. Dacă îți înveți corpul să ardă doar grăsime atunci acesta va arde la un nivel constant fără să producă oscilații de energie.

Soluția este evitarea consumului de produse cu zahăr rafinat, dar și limitarea zaharurilor din fructe.

Foamea cauzată de starea emoțională sau de stres – există multe persoane care mănâncă în mod excesiv din cauză că sunt stresate, simt furie, tristețe etc. Consumi un chips sau o ciocolată seara în pat sau legi anumite alimente consumate din copilărie. Este important să îți dai seama de greșeli și să remediezi problema, pentru că nu ai nevoie de mâncare ca să îți gestiionezi emoțiile. Dacă totuși nu te poți abține alege să consumi alimente bogate în vitamina B6 cum sunt bananele, spanacul, căpșuni, avocado, struguri, căpșuni, alimente bogate în triptofan -nuci, brânză, carne de pui sau de curcan.

Foamea cauzată de stomacul gol – nu este o foame propriu zisă, când stomacul se golește ai tendința să confunzi această senzație cu senzația de foame deși nivelul de energie este la cote înalte. Dacă știi că ai făcut tot ceea ce a trebuit, i-ai dat corpului alimente cu nutrienți, atunci nu trebuie să iei în considerare acea senzație.

Evoluția omenirii a cunoscut multe transformări în timp, iar în secolul 21 există o varietate de alimentele pot fi consumate. Totul constă în echilibru, să analizezi de ce anume mănânci și să oprești cercul vicios în care te învârți.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *