8 sfaturi pentru a evita apariția hipertensiunii arteriale

Dr. Balint Uncategorized Leave a Comment

Hipertensiunea arterială este o boală tăcută, ce nu prezintă simptome specifice, evoluează, de cele mai multe ori, asimptomatică, fiind descoperită în investigațiile medicale de rutină sau, mai rău, când complicațiile ei deja s-au instalat. Reprezintă un factor de risc cardiovascular major, având o incidență în continuă creștere. Este definită ca ”o creștere persistentă a tensiunii arteriale sistolice și/sau diastolice la valori mai mari sau egale cu 140/90 mmHg”.

Atunci când se manifestă simptomele hipertensiunii arteriale pacientul acuză dureri de cap matinale, amețeli, stări de leșin, tulburări de vedere, țiuituri în urechi. Rezultatul manifestărilor hipertensiunii arteriale se traduce în insuficiență cardiacă, accident vascular cerebral, boli coronariene, boală renală cronică sau chiar moarte subită.

Factorii majori de risc ai hipertensiunii arteriale sunt vârsta înaintată, colesterolul și trigliceridele mărite, fumatul, glicemia mare, obezitatea abdominală.  Fără simptome vizibile, majoritatea oamenilor nu știu că suferă de hipertensiune arterială. Totuși, ea poate fi prevenită.

Fă exerciții fizice regulate

Exercițiile fizice zilnice, câte 30-60 de minute, sunt o parte importantă a unei vieți sănătoase. Activitatea fizică nu doar că ajută la scăderea tensiunii arteriale, dar crește dispoziția, forța și echilibrul. Scade riscul de a dezvolta diabet și alte boli cardiovasculare.

Dacă nu ești un fan/ă a sălii de sport nu este nicio problemă. Poți foarte bine să faci sport afară, să faci jogging, să mergi la înot sau chiar să faci drumeții.

Urmează dieta DASH

Îți permite să mănânci de toate și să slăbești treptat. A fost creată special pentru persoanele hipertensive pentru a ține sub control hipertensiunea arterială, nivelul de colesterol și riscul de diabet.

Dieta DASH presupune ca aportul energetic zilnic mediu să fie de 2000 de calorii, iar programul este structurat în două etape. Sunt permise alimente bogate în proteine, cu nivel redus de grăsime saturată, gen carne slabă, fasole, soia, linte, ouă, brânzeturi și iaurturi slabe, grăsimi bune pentru inimă, precum uleiuri vegetale, avocado, dar și alimente bogate în proteine ce conțin grăsimi sănătoase, precum nuci, somon, semințe. Sunt permise cerealele integrale, legume, fructe. Se va ține cont și de cantitate pentru a pune accent pe grupele alimentare ce ajută la slăbit.

Redu aportul de sare din mâncare

Este vital pentru tensiunea arterială ca nivelul de sodiu să fie ținut la un nivel minim. Unele pesoane încep să rețină apă atunci când consumă prea multă sare și acest lucru se traduce în creșterea tensiunii arteriale. Este recomandat ca zilnic să nu fie consumat mai mult de o jumătate de linguriță de sare. Pentru a slăbi este bine să fie evitată sarea și înlocuită cu ierburi și condimente aromatice.

Încearcă să slăbești

Greutatea și tensiunea arterială merg mână în mână. Grăsimea viscerală din jurul taliei este periculoasă deoarece tinde să înconjoare diferite organe din abdomen, lucru care va duce inclusiv la apariția hipertensiunii arteriale.

Elimină fumatul

Cu fiecare țigară consumată crește riscul de a dezvolta hipertensiune arterială.  Nicotina din țigară face ca pulsul să crească și vasele de sânge să se contracte, ceea ce duce la o creștere a tensiunii arteriale preț chiar și de o oră. Repetat acest proces, absobția nicotinei din țigară, prin fumat, pe o perioadă lungă de timp, crește riscul de a dezvolta hipertensiunea arterială. Chiar și fumatul pasiv te expune la un risc crescut de hipertensiune arterială și boli de inimă.

Limitează consumul de alcool

Un phar de vin roșu se spune că are benefic pentru sănătate, chiar și pentru inimă, însă consumat cu moderație. Studiile au arătat că resveratrolul, un compus vegetal ce se găsește și în vinul roșu scade tensiunea arterailă crecsută. Dar o cantitate excesivă de alcool are efect contrar, poate duce la apariția hipertensiunii arteriale. Totodată, poate să scadă eficacitatea anumitor medicamente luate pentru ținerea sub control a hipertensiunii arteriale.

Redu nivelul de stres

Stresul poate crește temporar nivelul tensiunii arteriale. Prea mult stres poate menține presiunea ridicată pentru perioade lungi de timp. Identifică sursa ta de stres și încearcă să reduci sau chiar să îl elimini. Poți să reduci nivelul de stres făcând exerciții de respirație, meditație, yoga.

Aport crescut de vitamine și minerale

Este recomandată o dietă bogată în legume și fructe proaspete care să aducă un aport considerabil de nutrienți. Poți apela și la suplimente nutritive pentru a reduce valorile hipertensiunii arteriale. Potasiul și magneziul, componente ale suplimentelor alimentare, precum tabletele HRI-Vitalion, sunt doi aliați importanți ai inimii. Potasiul este cel care ajută la contracararea efectelor sodiului în ce privește tensiunea arterială, iar magneziul are un rol important ajutând în contracțiile fibrelor musculare, ajută la buna funcționare a mușchilor cardiaci.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *