7 pași pentru un sistem imunitar puternic

Dr. Balint Mancare, Sanatate, Stil de viata Leave a Comment

Un sistem imunitar puternic este aliatul organismului uman în lupta cu boala. Este cel de-al ”doilea creier” al organismului, ce nu poate fi simțit, văzut și, totuși, lucrează în permanență pentru a ne apăra de infecții,  de  paraziți, ciuperci, virusuri, care ne cauzează boala. Se clădește în timp, are nevoie de armonie și echilibru ca să funcționeze așa cum trebuie, dar este adevărat că uneori eșuează.

Ce putem face pentru a-l ajuta? Să fie de vină alimentația, să fie nevoie de mai mult sport, mai multă odihnă, mai multe vitamine, minerale luate din alimentație sau suplimente alimentare? Există o serie de metode de stimulare a sistemului imunitar, iar unele dintre ele coincid cu practicile unui stil de viață sănătos.

1. Mișcarea și exercițiile fizice – studiile au demonstrat că 30 de minute de exerciții moderate pe zi reduc riscul de răceală la jumătate și în timp cresc imunitatea. Efectuarea regulată de exerciții fizice și plimbarea de minim 30 de minute pe zi scade riscul de apariție a bolilor cardiovasculare, a osteoporozei, a anumitor tipuri de cancer.

2. Reducerea nivelului de stres – este dovedit științific că stresul are capacitatea de a slăbi sistemul imunitar. Stresul conduce la eliberarea de cortizol, un hormon ce interferează cu celulele T și reduce imunoglobulina A, un anticorp care joacă un rol esențial în prima linie de apărare împotriva patogenilor. Ți s-a întâmplat vreodată ca după o perioadă stresantă, cu multe supărări să simți cum cazi pradă unei răceli? Ei bine, un sistem imunitar slăbit nu va mai putea identifica și lupta cu virusurile care pândesc la tot pasul. În consecință, ne răcim. Ca antidot, încearcă, pe cât posibil, să găsești momente de relaxare, să meditezi, să elimini factorii de stres refugiindu-te din când în când în natură. În plus, încearcă să menții o atitudine pozitivă și optimistă.

3. Baia de soare – razele soarelui declanșează producția de vitamina D, ce ajută organismul să producă anticorpi. Un nivel scăzut de vitamina D predispune la declanșarea de infecții respiratorii. De aceea, în zilele însorite de vară, lasă-te mângâiat/ă, măcar pentru 15-20 de minute pe zi, de razele soarelui.

4. Dormi suficient – în timpul somnului sistemul imunitar se reface. Un studiu realizat în Germania a arătat că în timpul somnului, pe parcursul a trei ore, numărul de celule T din organism au scăzut până la revenirea la nivelul normal în momentul deșteptării. Acest lucru demonstrează, potrivit autorilor studiului, că lipsa de odihnă pe timpul nopții afectează sistemul imunitar adaptiv, motiv pentru care somnul regulat are o importanță majoră pentru starea de sănătate a organismului. Încearcă să dormi 6-8 ore pe noapte și să te pui la somn la ore regulate. Cercetătorii au asociat somnul deficitar cu creșterea nivelului de cortizol și inflamație, apariția hipertensiunii, diabetului, rezistența la insulină, îngrășare, boli cardiovasculare, boli psihice.

5. Hidratare corespunzătoare – pentru a funcționa eficient organismul are nevoie de apă pentru reglarea temperaturii corpului, a tensiunii arteriale, a digestiei, buna funcționare a celulelor nervoase. Toate funcțiile corporale cauzează pierderea de apă ceea ce înseamnă că aportul de apă trebuie înlocuit zilnic. Chiar și în timpul somnului organismul pierde apă, mai mult decât atunci când este treaz.

6. Dietă sănătoasă – o alimentație variată, bogată în fructe și legume, cu program regulat de mese ajută la buna funcționare a sistemului imunitar, mai ales în perioadele în care este suprasolicitat de alți factori, precum stresul sau frigul.

Iaurtul și lactatele fermentate cresc intensitatea răspunsului imun la anumite bacterii,  portocalele, broccoli, varza, pepenele roșu, migdalele, spanacul, grapefruit-ul, căpșunii, ardeii roșii, morcovii, papaya conțin vitamine și minerale care ajută organismul în lupta cu infecțiile. Cantitatea de antioxidanți conținută protejează celulele de radicalii liberi.

În schimb, este de evitat sau redus pe cât posibil mâncarea procesată, precum cea de tip fast-food.

7. Suplimentele naturale-consumate în dozele recomandate de medic oferă organismului vitaminele și mineralele de care are nevoie. Vitamina A, C, D, E, zincul, magneziul sunt esențiale pentru întărirea sistemului imunitar și sunt conținute de suplimente naturale. Tabletele HRI-Vitalion, un supliment natural pe bază de plante, conține o paletă largă de vitamine și minerale necesare pentru buna funcționare a sistemului imunitar și, implicit, a întregului organism.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *