5 sfaturi pentru a menține sănătatea organismului toamna

Dr. Balint Sanatate Leave a Comment

Toamna este un anotimp cu o vreme capricioasă, schimbătoare, în care temperaturile din timpul zilei și cele din timpul nopții pot fi foarte diferite, suferind fluctuații. Toate acestea reprezintă un stres puternic pentru organism, care este nevoit să se adapteze schimbărilor climatice. Respectiv sistemul imunitar slăbește, atrăgând după sine probleme de sănătate. Altfel spus, un sistem imunitar slăbit ne face mult mai vulnerabili la afecțiunile din sezonul rece. Răcelile, gripa, bronșita afectează în tot timpul anului, dar cele mai multe apar odată cu schimbarea temperaturii, a ploilor și a umidității crescute, dar și a lipsei de vitamina D. Vremea rece și umiditatea favorizează multiplicarea și răspândirea mult mai ușor a virusurilor care determină apariția răcelilor sau a gripei

Sistemul imunitar reprezintă rezistența organismului în fața agenților patogeni sau ai produșilor toxici ai acestora. De aceea, pentru a evita îmbolnăvirile și slăbirea sistemului imunitar trebuie să iei măsuri pentru a-l întări. Organismul are nevoie de un sistem imun care să funcționeze normal, să fie echilibrat.

Alimentația sănătoasă, rol crucial

Cu siguranță, auzi destul de des că o alimentație sănătoasă este cheia spre un sistem imunitar puternic, Dar știi de ce? Pentru că o alimentație sănătoasă înseamnă și legume și fructe, cereale integrale,  oleaginoase, carne, pește, produse lactate, ce conțin vitamine și minerale ce susțin sănătatea sistemului imunitar. Pentru că e toamnă, un anotimp bogat al recoltei, consumă legume și fructe de sezon, bogate în culori calde, culori de pământ. Sunt alimente vibrante, hrănitoare și, cu cât este alimentul mai colorant, cu atât este mai bun pentru sănătate și sistemul imunitar. Consumă mere, pere, prune, rodii, struguri, dovleac, varză, ciuperci de pădure, rădăcinoase, sfeclă roșie, cartof dulce, kale.

Odihnește-te suficient

Asigură-te că nivelul de energie este completat cu ajutorul unui somn odihnitor. Numărul necesar de ore de somn variază de la individ la individ. Așadar, stabilește-ți câte ore de somn ai nevoie în funcție de cum te simți după ce dormi un anumit număr de ore, mai multe sau mai puține.

Un somn sănătos ajută organismul să fie odihnit și mai puternic și se poate apăra mai bine de infecții și răceli. În cazul lipsei de somn primele afectate sunt celulele T, adică celulele de apărare ale organismului, ce acționează asupra agenților patogeni, În lipsa somnului suficient numărul acestor celule scade. În schimb, va crește mult numărul celulelor inflamatorii, ce pot crește riscul de dezvoltare a răcelilor.

Fii activ, fă sport și mișcare, dar nu-ți forța organismul!

De cele mai multe ori toamna este asociată cu depresiile, cu nostalgia, dar practicarea sportului este un bun remediu pentru a evita stările de acest gen. Cât încă vremea mai permite, bucură-te de aer curat pentru a face mișcare, plimbări în natură, drumeții montane, mersul nordic-potrivit pentru orice anotimp și recomandat la orice vârstă,  jogging, ciclism. În caz că vine ploaia mută-te la sală sau în confortul propriei locuințe cu exerciții de aerobic, mergi la piscina acoperită și practică înotul. Studiile au arătat că mișcarea, sportul practicat regulat și cu moderație întărește imunitatea organismului, însă efortul de lungă durată ori expunerea la un efort prea mare duce la scăderea imunității.

Hidratează-te corespunzător

Odată cu venirea zilelor friguroase există tendința de a reduce nivelul consumului de lichide necesare pentru buna funcționare a organismului. Pentru a preveni deshidratarea consumă suficient de multe lichide, apa fiind cea mai recomandată. Organismul are nevoie de hidratare pentru a menține o temperatură constantă și a păstra mucoasele hidratate și sănătoase, aspect ce ajută la prevenirea infecțiilor.

Savurează un vin bun și socializează cu prietenii

Nimic nu este mai relaxant decât un pahar de vin băut seara după o zi încărcată la lucru. În special vinul roșu are beneficii dovedite pentru sănătate. Un consum moderat de vin îmbunătățește sistemul imunitar. Profită de serile lungi de toamnă și adună-ți prietenii la un pahar de vorbă și un pahar de vin. Acesta și emoțiile pozitive te vor face să te simți mai bine.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *